19.10.2017r. Godz. 05:24Bieżące interwencje

Kolejny cykl szkoleń dotyczący pojazdów hybrydowych

dodano: 17 marca 2016 o 13:03 | ostatnia aktualizacja: 17 marca 2016 o 15:03 | kategoria: Szkolenia

W 2014 roku strażacy z Komendy Miejskiej w Opolu zostali zadysponowani do zdarzenia z udziałem samochodu z napędem hybrydowym. Nikt nie został uwięziony w pojeździe, nie było konieczności jego cięcia i odcinania zasilania, ale strażacy zdali sobie sprawę z tego, że budowa pojazdów z napędem elektrycznym zdecydowanie różni się od pojazdów z silnikiem spalinowym i nierozpoznanie takiego pojazdu, nieznajomość jego budowy i obsługi, stwarza duże zagrożenie dla ratowników i poszkodowanych. Duża różnorodność pojazdów na rynku, w tym odmienny sposób zasilania (olej napędowy, gaz propan-butan, energia elektryczna a niedługo też ogniwa wodorowe), uniemożliwa poznanie przez strażaków budowy każdego z nich i stanowi silny argument do wprowadzenia obowiązku posiadania w pojeździe karty ratowniczej.

Kolejny cykl szkoleń dotyczący pojazdów hybrydowych

Niezwłocznie po zdarzeniu z 2014 roku z udziałem pojazdu z napędem hybrydowym, wydział operacyjny Komendy Wojewódzkiej PSP w Opolu przy dużym wsparciu ze strony przedstawiciela Toyoty, zorganizował i przeprowadził pierwsze szkolenie z zakresu budowy pojazdów hybrydowych dla kadry dowódczej jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej województwa opolskiego. Uczestnicy szkolenia nauczyli się rozpoznawać pojazdy hybrydowe, skutecznie je unieruchamiać, właściwie stosować poduszki powietrzne i sprzęt hydrauliczny do cięcia elementów konstrukcyjnych pojazdów. Uczestnicy szkolenia zapoznali się z wytycznymi producenta dla ratowników. Zdali sobie chociażby sprawę z tego, że uwolnienie zablokowanych nóg poszkodowanego lub przypadkowe wciśnięcie pedału gazu może skutkować ruszeniem pojazdu, jeśli kluczyk będzie znajdował się wewnątrz pojazdu, a to może skutkować staranowaniem stojących przed pojazdem kolegów. Poza tym o napięciu na przewodach wynoszącym do 1000V i możliwym wycieku z niektórych typów akumulatorów, który jest silnie alkaliczny. Poznali jednocześnie szereg stosowanych przez producentów rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo użytkowników pojazdów i ratowników. Przykładowo w pojazdach hybrydowych stosowane jest zabezpieczenie, które odcina wysokie napięcie w przypadku uruchomienia przednich poduszek powietrznych. Dla skutecznego odcięcia zasilania producenci stosują bezpieczniki awaryjne HEV (serwisowe). Zostali też uprzedzeni o utrzymywaniu się napięcia w różnych obwodach pomimo odłączenia zasilania przy pomocy bezpieczników awaryjnych. Niestety lokalizacja i wygląd wyłączników jest różny w każdym modelu samochodu i mogą się one znajdować w bagażniku a nawet pod tylnym siedzeniem.

Analogiczne szkolenie przeszli strażacy 16 marca br. w Strzelcach Opolskich i na pewno nie jest to ostatnie szkolenie. Technika motoryzacyjna charakteryzuje się ostatnio bardzo dynamicznymi zmianami i proces szkolenia strażaków w tym zakresie będzie permanentny.

Tak zróżnicowana budowa samochodów i często znaczna deformacja w wyniku wypadku (bywa, że w poważnych wypadkach rozpoznajemy model wyłącznie po logo na felgach) jest podstawą do wprowadzenia obowiązku posiadania w samochodzie karty ratowniczej, którą należy umieścić za osłoną przeciwsłoneczną kierowcy a odpowiednią nalepkę na szybie przedniej po stronie kierowcy.

Przykładowa karta ratownicza.

O kartach ratowniczych pisałem już wcześniej, między innymi w artykule z początku 2014 roku. Karty są do pobrania za pośrednictwem strony internetowej, u przedstawicieli firm motoryzacyjnych oraz w dobrym serwisie pojazdów:

 

Opracowanie:
bryg. Adam Janiuk
oficer prasowy OKW PSP

Zdjęcia:
bryg. Adam Janiuk

mł. bryg. Piotr Zdziechowski
oficer prasowy KP PSP w Strzelcach Opolskich